Thursday, March 3, 2011

Jangan membazir...Bengkang Roti.

Topic JGN MEMBAZIR nie actually nak share ngan korang resepi buat bengkang roti. Naper aku kata elak pembaziran? sebab bengkang nie antara bahan2nya adalah daripada sisa roti maksud aku tepi2 roti yang garing yg anak2 x mau makan tu.. anak aku ler. Sabtu 2 minggu lepas aku buat sandwich buat bekal bawak pergi ke Jerejak Rainforest Resort, one day trip buat family xtvt kat sana. Kisah trip aku nie nnti aku citer dalam posting seterusnya ye. Lebihan tepi2 roti yg dipotong wat sandwich nie ler yg aku guna utk buat bengkang roti nie..

Lagipun, zaman BN nie (Barang Naik), kita cubalah berjimat cermat mana yang boleh. Aku actually teringat memang orang ada buat bengkang nie, tp x tau camner caranya. Kodek2 internet & buku resepi, yg ada cuma resepi puding roti bukan bengkang roti yg aku nak nie. So, aku pun kasi hantam ler.. agak2 ler apa yg patut. Aku pakai asas resepi buat kuihcara aku and modify mana patut.
Sue, sorry lambat wat posting ye, x berkesempatan. Nie akak dah tunaikan janji.

OK bahan-bahannya:

Keping2 roti buku tu dalam 1/2 pack - nie utk roti yg packet besar ye . If nak guna roti sepenuhnya, kira2 sebuku roti packet kecik tu ye.
2 biji telur
1/2 cwn gula caster/gula pasir halus
1/2 cwn tepung gandum
2 sudu makan butter
2 cwn susu cair
sedikit esen vanila
sedikit perahan air limau (ikut suka ler limau apa, cam aku pakai limau kasturi jer..bhn senang nak dpt yg sedia ada kat rumah)

Cara-caranya:
Dalam satu bekas, pukul butter dgn gula sampai sebati (x pyh smpi kembang pun)
Masukkan telur --> pukul lagi, masukkan esen vanila + tepung + perahan limau---> pukul lagi
Masukkan tepung, gaul rata.
Dlm bekas lain rendam roti dgn susu, pastu tuang masuk dlm bekas adunan tadi, gaul rata.
Greasekan loyang dgn butter, tuang adunan ...tutup dgn alumunium foil (utk elak wap masuk), thensedia utk dibakar atau kukus.
Nak sedap bakar sb akan ada garing2 sket, nak mudah kukus jer...
Cam aku kukus jer.. dlm 1 jam cam tu. Senang citer.
Notes: nak make sure bengkang dah masak, cer cucuk ngan garpu kalau x melekat, dah masak ler tu.


Nie ler ruper bengkang roti yg dah siap dikukus.. nampak tak kesan cucuk atas bengkang tu, cam tu lah nak test nyer.
CMP x tahan bau bengkang panas2...nak rasmi selalu. Over acting CMP nak potong bengkang, cam nak sebelih ayam jer gaya nyer.
Danish sambil tengok tv dgn semangkuk bengkang roti panas2! ..panas2 nie sodap!
Ni la ruper bengkang tu... nak potong tunggu sejuk dulu baru senang potong.
2D suka sangat bengkang roti nie rupanya.. siap nak bawak bekal pegi sekolah. Pas tu suruh buat lagi bila ada roti lebih lagi. Berbaloi ler ummi pening2 kepala pk sukatan nak buat bengkang nie.
Ok, korang selamat mencuba!


No comments: