Monday, February 28, 2011

Projek TARTS!

Salam semua. Nie citer lama yang nak aku kongsi ngan korang semua...alkisah projek tarts aku. Aku nie cukup gemar suka makan tarts. Tau makan jer nak buat tak pandai. Jadi, aku pun terpikir ler benda sedap camni sampai bila nak beli. Tarts ni kira mahal rege nyer.., nak boleh dapat sebiji size kecik pun dah sehinggit lebih..size besar sket cam yg selalu jual kat bakery tu dah RM2++ sebijik. So, if beli kat bakery tu, takat 4 -5 biji jer ler nak boleh beli pun.

Mengenangkan faktor rege dan selera makan yg tinggi ke tarts nie, aku pk2 balik.. aku nak belajar ler buat tarts. Mula ler simpan hasrat nak pi kursus buat tarts. Siap bonus yg dapat dari company aku reserve siap utk peruntukan fee masuk baking classes nie. Tapi, kesian aku..tiap kali ada class, time tu mesti aku tak available..balik kg ler, kena pi meeting/discussion kat HQ ler..bak kata ada ajer lah halangan nyer. Sudahnya, aku terima pakai gak ler pesanan/nasihat kawan satu fondant class aku sebelum nie, " Ala kak, buat tart nie senang jer.. akak tak payah ler buang duit p class, akak belajar sendiri pun InsyaAllah boleh jadi kak. Banyak resepi kat internet boleh try". Terngiang2 lagi suara Noor Ayub kat telinga aku nie...

Maka, dengan ayat itu jugak aku tanam azam... aku kena cuba buat nie. Jadi gitulah ceritanya bermulanya projek tarts aku nie. Masuk internet godek2, jumpa resepi blueberry cheese tart & fruit tartlet. Pi kedai confectionery supplies kasi borong segala bahan yang patut, masuk carefore cari buah2 yang perlu. Esoknya, 30/12/2010 aku pun mula mengorak langkah utk projek aku tu.. Meh kita tengok apa yang dah jadi...


Nilah rupanya tart aku yang terhasil...size besau tu,,,hiks! hiks! Size tart aku nie korang makan sebijik je sure dah kenyang. Tergolek!

Ni ler rupa bluberry cheese tart yang terhasil pada hari tu. Aku ikut resepi Chef Anuar. Belek2 apasal ler cheese tart aku lain dari yg selalu aku makan? Cheese tart aku nie berlubang! Sambil dok buat sambil dok pk apasal ler jadi camtu... belek ler belek bekas blueberyy tu...sudahnya baru ler aku perasan...nak tau pasal apa? orang pakai bluberry filling aku pi pakai blueberry jem...tersilap sambaq rupanya. So, bila panas dia mencair ler, tu yg tarts aku jadi berlubang...hahaha. Apapun, CMP, bibik & anak2 and jiran depan rumah cakap tarts aku sedap cuma lepas nie make sure jangan silap beli beluberry lagi, Apapun, komen yang aku dapat - crust tip top, cheese...yummy & creamy. Pesan jiran, Abg Lan & Kak Ida pas nie jgn lupa kasi diorang jd food tester lagi.

Nie plak rupa fruits tartlet, favourite CMP.

Ni la banyak nyer tarts yg siap. Nie gara2 bibik aku yg suruh lebihkan adunan sb nak makan sungguh2. Sudahnya tu dia.. tak terhabis rasanya utk aku anak beranak makan. So, even blueberry cheese tart aku tu cacat rupanyer, aku kasi gak ler buat jiran2 sebelah & depan rumah kasi merasa sorang sket. Diorang pun faham.. budak baru belajar..hehehe...

Projek tarts aku nie tak habis setakat tu jer tau! Dek kerana tak puas hatinya tart aku berlubang, balik kampung berikutnya aku begin my 2nd learning projek aku. Kali nie aku pakai resepi lain plak which is x masukkan whipping cream. Kali nie , kerja aku jadi lebih mudah sb aku ramai kakitangan...aku invite my lovely kids & my dear niece utk joint venture...hehehe, so aku siapkan semua adunan doh & cheese, ajar camner nak buat... pastu aku pas semua kat diorang untuk buat. Budak2 tu pun very excited ler...pas tekap, diorang pipe kan cheese dan deko2 sket blueberry filling tu. Very enjoyable.. lantak korang ler nak buat camner. My main target cuma nak make sure tart aku kali nie x berlubang lagi and try resepi baru plak. Fuh!.. lega aku hari tu...
Thanks a lot my dear kids & niece..luv you!

Khusyuk Kak Nana tekap doh ke acuan tart. Danish plak pandang penuh teliti.. hati tu mesti terdetik"pas nie aku nak buat plak".

Apa yang penting? kerjasama... Apa yang penting? kerjasama.... Wonder pets Sg Batu.
Kerjasama Alang, Isha & Kak Nana.


Pembahagian kerja... masing2 take turn..


Antara semua, aku tengok Alang nie yg ada tokoh jadi baker one day nie... semangat yg jitu, minat yang tinggi! Alang lah yg teman aku dari awal projek sampai ler habis.

Ni lah tarts hasil kerjatangan anak2 dan anak2 buah aku... cantik kan? Utk kali nie aku pakai acuan size kecik sket.. baru senang nak masuk mulut.


Nie apasal jadi gini... mana blueberry nyer? Actually nie spesel for bibik. Bibik x minat ada blueberry..but hantu cheese. So, untuk bibik xtra cheese..bibik aku nie manja betul, apa nak majikan buat. Bukan senang nak dapat majikan macam nie tau bibik!

No comments: